(ROSSOV =<

Are YouTube algorithms addicted to
State-controlled media?

Authors

Check First
Nelly Pailleux
Amaury Lesplingart

EU DisinfoLab
Alexandre Alaphilippe

Edition date

Jun 3,2022

@ECK

crossover.social



https://crossover.social

Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Version tracking

Date Version Notes
Jun 2,2022 1 Original release
Jun 3,2022 1.1 Correction of a sentence about RT's video page 4

Add of "2022" to a date page 9



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

On 1 March 2022 the EU banned Russia Today and Sputnik from its territory. Both of them were
proven to be media outlets with strong ties to the Kremlin. The ban was ordered to stem
disinformation and misinformation from Russia about the invasion of Ukraine, started on 24
February.

A few days earlier, the President of the EU Commission Ursula von der Leyen promised that «
the state-owned Russia Today and Sputnik, and their subsidiaries, will no longer be able to spread
their lies to justify Putin’s war. We are developing tools to ban their toxic and harmful disinformation
in Europe. »

This announcement led to the ban of the Russian state media from major social media
platforms when accessed from EU member countries. From 1 March, users whose IP addresses
were geolocated in the EU couldn’t access

Google KT France e x  Q RT France on some platforms, such as
QM @V ENews [@heges O Neps :bore Youtube, Facebook or Twitter. RT France
Aot 10100,000 et (048 secorct broadcast news live and suddenly became
RT Franco VK widely less available. However, despite the
m::m “'mlq ban by major platforms, RT France
T nen sttt . i o Pt e ot f .. continued to produce content that was still
R e e oo pow e available by, for instance, typing “RT France
Gomment contoumé SIMPLEMENT Ia censure de RT france ... VK” into Google, which led directly to their
e Yoo ot e ST Apres vt ot VKontakte! page.

Technically, this ban means that content from Sputnik and Russia Today channels in English,
German, French, Spanish and Arabic is no longer allowed to be broadcast on TV networks and
the internet on the big US platforms in the EU. Each EU member state is responsible for the
enforcement of the rule.

While this ban had an impact on the reach of the Youtube channels of RT France and Sputnik -
ISD has witnessed a clear activity and traffic drop on both websites’ social media accounts- It
created a void to be filled by other content providers.

Focusing on search results and recommendation results provided by the YouTube algorithms,
the CrossOver project looked at what information was available to Belgian users querying the
keyword "Russie". We wanted to know what the unforeseen consequences of this ban could be.
RT being highly recommended by algorithms, its legal ban could redistribute content origins in
an unprecedented manner.

!Vkontakte, often named as VK is a Russian social media platform, with around one hundred million
unique visitors per month, the overwhelming majority of whom are concentrated in Russia. It was
bought by state-controlled oil company Gazprom in 2021. (Source)

0))


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0350&from=FR
https://twitter.com/vonderleyen/status/1497973706831929348
https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/implementation-and-impact-of-the-rt-and-sputnik-ban-on-french-online-ecosystems/
https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/implementation-and-impact-of-the-rt-and-sputnik-ban-on-french-online-ecosystems/
https://www.lemonde.fr/pixels/article/2022/03/12/tout-savoir-sur-vkontakte-le-facebook-russe_6117246_4408996.html

Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Key findings

Due to the war in Ukraine, the visibility of the RT France's channel on YouTube became
increasingly important starting from February.

Looking specifically at the keyword “Russie”, we could see that the ban of RT from YouTube was
efficient, the channel was not visibly showing up in search results and recommendations just
after the ban went into effect.

However, RT France left a void in the recommendation results. In a matter of weeks, this void
was quickly filled by CGTN Francais, a Chinese state international media channel.

We note that, focusing on the “Russie” keyword, not only did CGTN Francais replace RT France in
the amount of content presented, but it also took even more space in video ranking, number of
views and overall success.

It seems that Russia-related videos of CGTN Francais are more successful compared to the
other type of content pushed by the Chinese media.



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Context: banning Russia Today

On 21 February Russian president Vladimir Putin recognised the independence of separatist
territories in Donbass. The US warned that 150,000 troops are gathered at the border with
Ukraine. Three days later, Vladimir Putin launched an offensive on neighbouring Ukraine,
which he promised to "demilitarise" and "denazify" on 24 February.

February was also when RT France gained the most video views and subscribers since at least
May 2019 according to data collected by SocialBlade. Between 21 and 28 February, their
Youtube channel gained 20 000 new subscribers right before the ban.

Data displayed on the Crossover Youtube search and suggest dashboard using the Youtube API

shows that RT France has had for a long time a privileged place in search results when people
were looking for information about Russia, or in recommended content on that topic.

L'annonce de I'opération militaire dans le
Donbass par Viadimir Poutine (version
complete]

RT France
Published the 24 Feb 2022

Recommended 18 times out of 24 (75%).
Averaged in 2th positien on the recommendation list.

A few days before the Russian invasion of Ukraine, according
to the YouTube APl data, RT France was the second most
recommended channel for users in Belgium, right behind
France 24 on the topic of Russia. Their videos represented
14% of the overall videos appearing in the search results. On
25 February, the day after Vladimir Putin declared his
"special military operation". RT France represented 20% of
the most recommended channels after performing a search
for the keyword “Russie”. The video entitled ‘Viadimir Putin's
announcement of the military operation in Donbass (full version)’
was recommended 18 times out of 24 (75%).

Similarly, if a Belgian user typed “Russia” in their search bar on Youtube on 28 February, the
first recommended video would likely be from RT France. Indeed, the channel appeared 3 times
in the top 24 search results on 28 February, more specifically, in 1st, 4th and 19th position
during the 2 data collections of the day. It is to note that the recommendation algorithm had
already started to reduce the visibility of the channel (RT France's videos appeared less in the
recommendation results for that period).


https://socialblade.com/youtube/c/rtfrance
https://socialblade.com/youtube/c/RTfrance/monthly
https://dashboard.crossover.social/?time=morning&platform=youtube&source=BE_API&language=fr-BE#dashboard
https://dashboard.crossover.social/?date=2022-02-24&time=day&platform=youtube&source=BE_API&language=fr-BE#dashboard
https://dashboard.crossover.social/?date=2022-02-24&time=day&platform=youtube&source=BE_API&language=fr-BE#dashboard

Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Russia invades Ukraine EU bans RT channels
40 p
35 1 > *
30 * Y
25
20 L ¢ v b
15
10
B \_/\—\A’_/\—-*_/hﬁ‘“‘
1] . A
o2 o o2 2t a2 022 o2
o7 \5,0?—""0‘211.0'17' \B_m'zﬁ‘ﬂg’@ 07 m'zﬁ?— PN Qﬁﬁm}z zﬁ‘z:v@ 102 Bm \eﬂ"" @mwﬂ

I CGTN Frangais [ RT France
RT France and CGTN Francais videos recommandations from YouTube Data API for the keyword “Russie”

The ban happened on 1 March and we could see an immediate drop in RT's visibility in our
dashboard.

Russia invades Ukraine

EU bans RT channels

SIS F PSS FILI SIS IS I LIS SIS IS ISP
Q& “5& é’ é’ &q@l “‘&65@&‘ cﬁ"@-ﬂ*@ “@-S‘ébq:‘sgbmﬁq‘.ﬁb@‘& &ﬁb@ﬁ&&cﬁb\yéﬁhnf q?;?q?;? f&éj&é @g '\ngi ‘*S?(\é:rff? q’?s?rfﬁ

1 RT France

RT France's videos in the recommandations results from YouTube API for the keyword “Russie”

@ 5/17



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

RT France’'s empty slot is quickly taken over by
Chinese state-controlled media

Note: The results mentioned in this first part are based on data extracted from the Youtube API.

While RT France’s content was suddenly hidden from European users, a rising stakeholder
appeared in the search results and recommended videos, when looking for information by
searching the keyword “Russie”: CGTN Francais. The French-language version of the
state-controlled China Global Television Network gained more and more space in the results
displayed by Youtube. The collected data through this period, between 25 February and 30
April 2022, is unequivocal.

In search results In recommandations results
10

Unique videos found in search results Unique videos found in recommandations results
0 2

What is CGTN?

CGTN (China Global Television Network) -formerly CCTV-9 is the

international branch of CCTV (China Central Television), the main state

television network of China and part of China Media Group since 2018.

According to the analysis of Paul Charon & Jean-Baptiste Jeangéne

Vilmer?, the objective of the channel is "to succeed in imposing the 'right'
image of China abroad, to 'correct' the bad representation of China." The official website of CGTN
indicates that its content is available in more than 160 countries and regions and has "over 150
million subscribers across the globe" (for the website, mobile applications and social network
accounts).

2Charon, P, Jeangéne Vilmer, J-B.(2021) Les opérations d'influence chinoises - un moment machiavélien,
IRSEM, p.176-177

4))



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

According to the data retrieved from the Youtube API, CGTN Francais' content was more
recommended after the RT France ban. The channel started to rise in the results on 1 March
with 4 videos out of the most recommended ones after performing a search for the keyword
“Russie”. Then, it slowly rose from 6 to 10 March but never reached the Top 24 search results of
“most recommended channels” according to the CrossOver Youtube dashboard data analysis.

However, as CGTN Francais kept on posting videos and documenting the war in Ukraine, the
channel gained visibility. On 29 March, 4 videos of CGTN Francais appeared in the search
results, 3 of them being in the Top 24. The channel's presence also became increasingly
significant in the most recommended channels in the autoplay after a video: while they
represented 2% of the content on 22 March, they attained 8% (18 videos) a week later.

Top 10 recommended channels
250 -

200 e -

150 4 A

[} » 4
100 he - "
"
]
hd (3
s 3 : T s
-

- il

R,

50

L B

_C
- s
> - .- il
DWW_,_’:—-——r AWM!' — e
S S S S LT T N L S e, 2 o B o
"5"1 @'L ,;Pm @.mdﬂa.@“ ,b."Fq’ o q.“rb w“’b,bdﬂ' P fl«“q' "Pm o 'P'bﬂjdf} 'L“rﬂ' Pl @"v Pl 5 G S .m“rﬁ’
PSR L A LA Q

o '5".‘: o ot ot o @b et o o o
oS ,bn BN qsyﬁ"-" I_L\,Q qﬂ-’Q ’L”’Q e grge Ii\,o’b 1%,0 "’?’0 oS

i
¢ T
I FRANCE 24 [ Le Parisien LC! [ euronews (en frangais) Courrier international [l CGTN Frangais [ Le Monde [ C & vous

RTBF [ Europe 1

100
90 3
80
70
60 ']
50 .

40 . b 4
-
30  J 4

10 & s pe aa - pe * - - > <
0 T - . u i .

2 @ P P T T S M 2 G g 2 0 o R T T S
P L Ll :Ldﬂ A g o B o nﬁﬂ A o S wdﬂ" .'Ldﬂ‘ G B B o :L“@ S S P .@q}
PSS W S o o o &

! g S S P T P T s
& o F AT QT @ AR AN I T W W W W W W T g gl A T g8 4l o

[ FRaNcEs+ [ teParsen BE cumeensedeesis Sourrierinternatiorat [ CGTN Frangais [ te-ende [ €#vous
ATeF [ Ewrepet

The Chinese channel reached its peak on 12 April with 16 videos in the search results (7 in Top
24). The same day, CGTN Francais appeared third in the Top 24 most recommended channels -
in the autoplay after the video, occupying 8% of the space (19 videos). In the Top 24 search
results, CGTN Francais’ videos appeared 1st, 4th, 8th, 12th, 15th, 16th, and 19th. This means
that a Belgian user typing “Russie” in their search bar on Youtube on 12 April was more likely to
receive as a first recommendation a video of CGTN Francais.



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Top 10 recommended channels

180

L
160
140 .
120 .
100

» L A
-
80 4 . - . - - > z .
60 ¥ \ o & / - - . - ™
N A g - - - A S
a, .~ : y S Ny Y »> "—-\:’_:..--—"_ _'t~ :‘-'"_l. . - : s
& el - pe . L g ~r & -

20 - - - . Rl A = o s ]

l;;._.ﬁ_ . . el — 8 3 - v ¥ rd v o

E" .=.='____' o 3 $ s —— g 5 & 3 - 1

13 g g ’1« n i g S W3 i3 g gk i3 43 it 3 s i3 43 it g i3
@;ﬁﬂ 0;69‘ Q;L“q‘ g dﬁ;&&c o o o o wdﬂ;&&@mﬁq A o of thihm“qi}m@ %hfﬁ’q‘ o S S @.'LQ@,.%@% & QF‘LGL oS @.'Ldﬂ
N T o @ T T @ 0T AT T T W et @ AT L Sl qfa L Ol

I FRANGE 24 [ CGTN Frangais Europe 1 [ euronews (en frangais) LCI [ ARTE [ acronewstv [ Boursorama RMG

I TVSMONDE Info

20
80 /N
70/ \ : \
60 ¢ \ .
50 . /\ ” N
40 < /\ / \ N/ »
a0
20 L Y y .- -.
10 Y
0
UG L L g g g g q‘Qfﬂ' g o g g ,ﬁ{ﬂ R U g g ,@fﬂ P gL L g
SIS R < R~ U R Y o o7 o e o T e” o o i e" QP o o
&% @ @ ¢ @ @ @ @ @ oV 0T 0 2V 0T 6T W 0T 8% 0¥ ¥ o o™ % o P

I FRaicEe+ [ CGTN Frangais SoeEpet shememnsesSeeaint & [ A~ I G- Rmte
| THEHOMEE It

Most recommended channels

Top 24 search results

Guérre en Ukrain
la Russie menacée
de « décomposition'»

cRisE
UKRAINENNE

‘ RRUSSIE, AU BAN DES NATIONS ?

Isse : ceux qui livrent aki i ine : la Russie au ions ? - FRANCE 24 Guerre en Ukraine - la Russie menacée de « décomposition » Conflit Russi i
Iegitime des forces russes FRANGE24 Publshon11Apr2022  LePoint Publshon0g Apr2022 i8NS aVec Moscou
CGTN Frangals Publishon 10 Apr 2022 CGTNFrancais Publsh on 11 Apr 2022

.
-3
puissance

militaire russe

Russie : quelle pui ilitaire ?- Lo iété générale quitte la Russie ine - la région de Kiev touchée, Gonflit
L'essentiel | ARTE eurcnews (enfrancais) Pubihon11apr2022  MENAGE TUSSE CGTNFrangais Publish o 11 Apr 2022
LeDessous des Cartes- ARTE Publishon 06 Apr 2022 Europe 1 Pubishon 11 Apr 2022



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

This data analysis leads us to the conclusion that, on the topic of Russia, according to Youtube
API results, CGTN Francais has become an increasingly important part of algorithmically
recommended content both in search results and in recommendation results after the ban of
RT France.

These findings are corroborated with the data retrieved by Socialblade: the channel CGTN
Francais gained the most subscribers since May 2019, between 28 February and 7 March 2022

(12 000 new subscribers). The weekly video views have increased almost continuously since 28
February. More than gaining visibility, they managed to reach a broader audience.

Monthly Gained Video Views for 'CGTN Francais'

20M

10M

Video Views

-10M
May 19 Sep 19 Jan 20 May 20 Sep 20 Jan 21 May 21 Sep 21 Jan 22 May 22

Monthly Gained Subscribers for 'CGTN Francais'

60k

40k

Subscribers

20k

May 19 Sep 19 Jan 20 May 20 Sep 20 Jan 21 May 21 Sep 21 Jan 22 May 22

O 9/17


https://socialblade.com/youtube/user/cctvfrench/monthly

Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

|s the official YouTube API data a good
representation of what users really see?

Notes: the collection of data starts at the beginning of April, when Raspberry Pis started to have a
subsequent data collection.

The results mentioned in the previous part are based
on data extracted from the Youtube API. Within the
framework of the Crossover project, we compared the
results of the APl with those obtained through our user
simulation system. This network of computers was
deployed in most of Belgium’s provinces. They simulate
the behaviour of an internet user and retrieve results
directly from YouTube.

7 minicomputers are running in Hainaut, East Flanders,
West Flanders, Lieége, Limburg, Antwerp and Brussels.

CrossOver Raspberry Pi received
by a host in Belgium

Generally, the tendency is the rise of CGTN Francais but it seems like some results are different
depending on the source (APl and Raspberry Pis, but also between different Raspberry Pis).

12 April was the day when the most videos from CGTN Francais appeared in the search results
when looking up “Russie”. While the API returned 16 videos in search results, the number of
recommended videos for the user simulation system is significantly similar.

If we focus on the peak of 12 April, the APl returns 7 videos out of 24 in the most
recommended videos (ranked 1st, 4th, 8th, 12th, 15th, 16th and 18th); for East Flanders, West
Flanders and Limburg, 8 videos appears in the Top 24, and 6 in Liége. The rankings of those
videos are significantly similar. Furthermore, the inhabitants of West Flanders, East Flanders
and Limburg would only see a video of CGTN Frangais in the second position of the search
results. Results are slightly different when observing peaks: according to the API, the highest
peak for search results takes place on 12 April, while it takes place the day prior (11 April), in
Liege and Limburg.

O 10/17



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Analyser name

Date

Channels with more than 1 video in the first 24
search results

API

12 Apr

CGTN Francais (7)
FRANCE 24 (3)

Le Point (2)

euronews (en francais) (2)
TV5MONDE Info (2)
RMC (2)

Hainaut

12 Apr.

CGTN Francais (7)
FRANCE 24 (3)

LCI (3) Europe 1 (2)

Le Point (2)

euronews (en francais) (2)

East Flanders

12 Apr.

CGTN Francais (8)
FRANCE 24 (2)
Europe 1 (2)
TV5MONDE Info (2)
LCI(2)

West Flanders

12 Apr.

CGTN Francais (8)
FRANCE 24 (2)
Europe1(2)T
V5MONDE Info (2)
LCI (2)

Liege

12 Apr.

CGTN Francais (6)
FRANCE 24 (4)

Europe 1(2)

Le Point (2)

LCI(2)

euronews (en francais) (2)

Limburg

12 Apr.

CGTN Francais (8)
FRANCE 24 (2)
Europe 1(2)

LCI (2)

Even if the results provided by the APl and the minicomputers differ slightly, the general trend
suggesting that CGTN Francais has become increasingly important in the recommended
content following the RT ban seems confirmed in both analyses. Moreover, these slight
differences underline the fact that there can be a gap between official results provided by the

APl and results people see from home.

This also raises the question of the correlation between the ban of RT France and the rise of
CGTN Francais: does it exist, and how can it be explained?

Was a Russian state-controlled media replaced by its Chinese counterpart?

4))




Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Can therise of CGTN Francais be explained?

For the sake of the investigation, we chose to focus on the keyword “Russie”. But if one looks at
the bigger picture, it seems like this topic is the only one which positions CGTN Francais in the
top recommended videos. According to SocialBlade there is a huge discrepancy between
videos.

Videos mentioning Russia have several thousand views, while those concerning other -but not
less of a hot or important- topic struggle to exceed 1000 views. On 25 May, among the 50 most
viewed videos, almost 70% were related to the Russo-Ukrainian conflict (34 videos).

Those videos also have the particularity of having a higher engagement rate than those on
other topics, as can be seen in the following table (they have more views, but also more
comments). A 2020 study from Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review stated that
"the display of social engagement metrics can strongly influence interaction with low-credibility
information. The higher the engagement, the more prone people are to sharing questionable content
and less to fact checking it."



https://socialblade.com/youtube/user/cctvfrench/videos
https://socialblade.com/youtube/user/cctvfrench/videos
https://support.google.com/youtube/answer/2991785?hl=en
https://misinforeview.hks.harvard.edu/article/exposure-to-social-engagement-metrics-increases-vulnerability-to-misinformation/

Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

50 Latest Videos 50 Most Viewed Videos 50 Highest Rated 50 Most Relevant

TITLE VIEWS RATING% COMMENTS EST. EARNINGS

R
g
2

2022-0526  La MTC peut traiter efficacement la COVID-19 et ai... 14 $1-45

20220526  Chine : le (o] .. . 5 $1-$6

%
£
2

2022-0526  Le ministre turc des Affaires étrangéres effectue ... 36K 100.0% 15 $2-514

20220526  Chine - 5 ntre ...

~
=
=
g
#
=

$4-§31

20220526  Séoul : la RPDC a tiré trois missiles balistiques

m
=
g
8
8

§5-436

2022-05-25  Fusillade au Texas vue par Gong Jiong 22K 100.0% 21 $1-59

20220525  Visite en Chine de la Haute-Commissaire des Nation... 2.0 100.0% 16 $1-58

2022-0525  lran : au moins 14 morts dans |'effondrement d'un ... 1.3K 100.0% 3 $1-55
2022-05-25 Forum économique mondial : la délégation chinoise ... 2.0K 100.0% 1 §1-58
2022:0525  Beijing : Washington essale de jouer & un jeu de m... 7.5K 100.0% 40 $4-830

2022-05-25  Lancienne vole navigable chinoise retrouve son pl...

2
=
g
&
I~

$1-86

2022-05-25  Lorgane décisionnel de 'OMS rejette la propositi...

o
2

100.0% 18 $4-534

20220525  Economie chinoise : le gouvernement dévolle 33 mes... 3.0K 100.0% 4 §2-812

20220525  Les dirigeants avertissent de sombres prévisions €... 48K 100.0% 9 $2-519
2022-05-25  Cryptomonnaie : le Bitcoin est monnaie légale en R... 6.1K 100.0% 51 53-524
2022-05-25  Réhabilitation des infrastructures routiéres dans ... 1.0 100.0% 4 §1-54
2022:0525  Maxime Viva :la Chine parle inlassablement de "co... 22K 100.0% 25 §1-59
20220524  Les prises & Shanghai 1.8K 100.0% ] §1-57

20220524  Un chercheur australien s'efforce de ramener un an... 1.3K 100.0% §1-85

I

See Summary Page

[ 1- 1k views (24) | <10k views(7)
1-10kviews (19) | video about Russia (5)

Screenshot of SocialBlade CGTN Francais channel analyse for the last 50 videos - May 26th 2020

@

13/17



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

These elements raise the question of the intricacies of Youtube’s recommendation algorithm,
how it shapes the spread of information and indirectly affects user behaviour. Is YouTube
mostly recommending CGTN Francais' videos on the topic of Russia because of the channel’s
extra production on the topic? Is it due to CGTN Francais’ massive increase in views or perhaps
because the videos were recently uploaded?

On 18 May 2022, we asked YouTube’s team the following questions:

e  Why is CGTN more recommended by YouTube search and recommendation algorithms
since March 2022?
Why is this recommendation only visible on certain keywords like "Russie"?
What are the metrics that can trigger a higher recommendation in YouTube systems?

e Is YouTube recommending only on the topic of Russia because of CGTN Francais extra
production on the topic? Or because of massive views?

At this date, we did not receive any reply to our email.

Conclusion

Even if the decision to mute RT France was effective immediately and took the wind out of the
sails of the Kremlin propaganda through this channel, it was slowly but indubitably replaced by
another state-controlled media, which has close ties to China. As a reminder, “China has sought
to remain neutral on the conflict, calling for a peaceful solution. But it has yet to condemn the Russian
invasion and has criticised western sanctions””

On the topic of Russia, Belgian users of Youtube are more likely to be widely confronted with
the Chinese state-controlled media, despite the ban of Sputnik and RT France.

The success of CGTN Francais continues to thrive on the topic of the war in Ukraine and all
associated themes, but it seems like it is the only matter of interest for CGTN Francais viewers,
seeing the prominence of the numbers of viewers on these videos compared to the ones which
deal with other issues.

What was the path to such a success, and how did CGTN Francais achieve to get a prominent
place on Youtube ? Indicators seem to emerge, but the opacity of the algorithm makes it
impossible to see a clear picture.

3 https://www.bbc.com/news/60571253

4))



Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

Appendix: Methodology

The CrossOver project monitors which content is recommended to users on several media
consumption platforms. This article focuses only on YouTube.

Our data collection scheme for monitoring YouTube algorithmic content recommendation is
based on search queries from a predefined list of keywords. This article examines which
content was returned by a YouTube search on the word "Russie". Data collection is divided in
two main parts:

APl data collection

Using an API provided to developers by YouTube, CrossOver queries the APl with a keyword
and stores returned video ids and metadata. For the first 24 results, another set of APl calls is
initiated to collect ids and metadata for recommended videos.

User simulation

CrossOver developed and dispatched a set of 7 data collection devices across Belgium, both in
predominantly French and Dutch speaking parts of the country. These devices form the
Crossover Monitoring Network. Each device simulates a user querying YouTube searches
twice a day and collects the first 24 returned videos and gathers their ids and metadata. As for
the method used with API calls, each of these 24 videos are then interacted with and the 20
first recommended videos are collected. The minicomputers were dispatched to residential
areas in the provinces of Hainaut, East Flanders, West Flanders, Liége, Limburg, Antwerp and
Brussels.

All data collected either through API calls or Raspberry Pis is publicly available on
https://dashboard.crossover.social as it was used for the research leading to the writing of this
article.

Charts presented in this article were derived from the data available on the dashboard.


https://dashboard.crossover.social

Are YouTube algorithms addicted to State-controlled media?

(ROSSOV =2

N

We observe and analyse the algorithms of social
networks against disinformation

& crossover.social w @eucrossover

SINFO C ECK SAVOIR s« DEVENIR
S @ FIRST apaChe / Fesnianioenie s

- This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement LC-01682253

16/17



