s China trying to control the

narrative about Xinjiang on
Google News?

A study of the Belgian media landscape as aggregated by Google News

This project has received funding from the European Union’s programme on the financing of Pilot Projects and
Preparatory Actions in the field of “Communications Networks, Content and Technology” under grant agreement

LC-01682253



1. Introduction 2

2. Key findings 3
2.1 Xinjiang: articles written by Chinese state-controlled sources outnumber top western
media outlets 3
2.2 Other observed keywords 3

3. A Chinese strategy? Diluting challenging journalism about Xinjiang in a sea of nondescript

articles 5
3.1. Chinese government-controlled outlets racing to the top 6
3.1.1. China Internet Information Center in French 6
3.1.2. People daily in French 6
3.1.3. New China News Agency (Xinhua) 6
3.1.4. China Radio International 7
3.1.5. Chine Direct 7
3.1.6. Ministry of Foreign Affairs of PRC 7
3.2. A very talkative set of state-controlled outlets 8
3.2.1. A high number of articles about Xinjiang originate from China 8
3.2.2. Chinese state-controlled outlets on a publishing frenzy 8

3.2.3. Articles from Chinese state-controlled outlets are widely displayed on Google
News 10
3.3 What are Chinese and Western outlets reporting about Xinjiang? 15
3.3.1. Article body word clouds 17
3.3.2. Article title word clouds 19
4. What amount of foreign vs. domestic content are Belgians exposed to? 21
4.1. Analysing publishers top level domains 21
4.2. Analysing the articles’ origin countries using top level domains 22
4.3. Comparing both analyses 22
5. How about other topics than Xinjiang on Google News? 24
5.1. Which publishers are linked to on Google News? 24
5.2. French and Dutch sources are very present in the overall results 25

5.3. Belgian media outlets are still widely favoured in terms of total articles displayed 26
5.4. A special mention: the dominance of VRT and HLN content served to Dutch-speaking

Belgian users 28
6. Conclusions 29
7. Methodology 30
7.1. Exportation of all the data for the following keywords and languages: 30
7.2. Analysis of the results for each keyword calculating the following: 30
7.3. Enrichment of the dataset with metadata 30
7.4. Creation of data visualisation for the values 31

7.5 Availability of datasets used for the investigation 31



1. Introduction

Google News is a popular tool presenting articles from publishing outlets (called “sources” by
Google). Our research shows that most outlets promoted by Google News are actual media
organisations but we also found relatively dubious sources alongside legitimate ones. This
study shows which outlets were promoted when querying a selection of keywords monitored
by CrossOver, and which ones were pushed before the eyes of Belgian users?

In an effort to measure foreign influence in the Belgian media space as presented by Google
News, CrossOver developed a classification approach based on the publishers top level
domains to approximate their country of origin. This process showed that Belgian sources are a
minority among selected publishers, meaning that Google News presents articles from an
array of international publishers where Belgian outlets only represent a small fraction of
selected websites. However this is generally counter-balanced by exposing Belgian articles
more frequently than foreign sources in the results.

CrossOver found that the Google News service, as accessed from Belgium, presented the users
with accurate content from legitimate sources most of the time on the searched topics®. On
specific search terms however, an unusual amount of content originating from state-controlled
Chinese outlets was found, pushing official Chinese narratives. In the case of the query
“Xinjiang”, the two most active publishers on the topic are Chinese state-controlled outlets.

Another noteworthy item is the fact that, depending on the searched topic, Belgian media
outlets are less represented in the Google News results than French or Dutch media
organisations in terms of total article occurrences although the service is accessed from
Belgium. However, Google News’ ranking system seems to favour Belgian media organisations
as their articles are presented more often and for longer periods than those from neighbouring
countries.

! See methodology



2. Key findings

2.1 Xinjiang: articles written by Chinese state-controlled
sources outnumber top western media outlets

Our research established that when searching for the keyword “Xinjiang”, the autonomous
Uyghur province in People's Republic of China (PRC), French speaking Belgian users of Google
News were presented with content produced by Chinese state-controlled actors. These stories
depict the province mainly in a positive fashion? and with little to no mention of Uyghurs and
no mention at all of human rights issues. 13% of all displays of articles about Xinjiang were
written by Chinese state-controlled outlets.

CrossOver found that six Chinese outlets produced an
overwhelming quantity of articles returned in Google
News' results for the search “Xinjiang”, seemingly in an
Centre d'Informations attempt to dwarf the other publisher’s productions.
Internet de Chine Quotidien du Peuple
Among 209 publishers covering Xinjiang on Google
News, six state-controlled Chinese outlets produced
27% of the total number of articles written on the
@ subject. The most prolific Chinese outlet about
Xinjiang is the French language version of “China
Internet Information Center”, an outlet directly run by
the Chinese government.

This could be interpreted as a deliberate strategy from these Chinese state-controlled outlets
to flood the offer of articles about Xinjiang with content, produced in French, avoiding the
topics of human rights of the Uyghur community altogether. Instead, they offer articles about
tourism, agriculture or infrastructure, effectively diluting western coverage of the region.

2.2 Other observed keywords

For the most part, Google News presents users with content originating from the mainstream
media from Belgium, France and the Netherlands (depending on the considered language).
According to our dataset, the service generally does not seem to promote dubious publications
on other search terms than “Xinjiang”®. Some debatable sources can however be found in the
results such as political content presented as “news”, emanating from PTB, a left-wing Belgian

2 See sentiment mapping in section 3.2.2
3 See methodology for a list of queried search terms.



political party; another example is the French far-right Boulevard Voltaire* website. However
present on Google News, such outlets appear marginally on the service and are not displayed
oftenin search results.

Although Google News was accessed from Belgium during our data collection, content
produced by French and Dutch outlets were a majority on most topics when only article
guantity is considered. This can be a result of the fact that the amount of French and Dutch
media outlets is simply greater than the quantity of Belgian outlets. This being said, Google
News’ ranking of articles seemed to favour Belgian outlets. Even if fewer articles are produced
by Belgian sources, they are exposed for longer and more frequently than foreign ones.

Another observation was the fact that in Dutch, two media outlets are taking the lion’s share of
Google News users attention. VRT and HLN are responsible for nearly half of all content
displayed on the platform.

*Boulevard Voltaire is an ultraconservative opinion website founded in 2012 by Robert Ménard and
Dominique Jamet which describes itself as "open to all sensibilities of the conservative right"
*https://www.lemonde.fr/economie/article/2022/07/08/comment-I-extreme-droite-a-infiltre-les-media
$_6133900_3234.html



3. A Chinese strategy? Diluting challenging
journalism about Xinjiang in a sea of nondescript
articles

As CrossOver has demonstrated in its previous investigation “Are YouTube Algorithms
Addicted to State-Controlled Media?”, China’s official world view is widely distributed by its
official state-run media outlets and sometimes amplified by platforms such as Youtube. Google
News is no exception when considering Xinjiang. On the topic of the autonomous Uyghur
province, a particular effort was put into the production of many French language articles on
websites hosted in China. Six Chinese state-controlled websites are responsible for 27% of all
articles retrieved from Google News when searching for the keyword “Xinjiang" between 1
February 2022 and 1 February 2023.

In terms of articles displays, eg. how frequently a specific article was shown during the study
period, Chinese state-controlled outlets made up for 13% of the total when considering the top
50 sources. This means that although Chinese state-controlled sources accounted for only 3%
of the number of sources considered (6 out of 50) , they represent 13% of the article displays.

¢

XINJIANG
Beijing®

CHINA

¢ https://news.un.org/en/story/2022/08/1125932
"https://www.hrw.org/news/2021/11/24/mass-surveillance-fuels-oppression-uyghurs-and-palestinians
8 In official statements, the Chinese Government has emphasised that “Xinjiang-related issues

are in essence about countering violent terrorism and separatism” and that it is doing so “in

accordance with law”. E.g., Remarks “A People-centred Approach for Global Human Rights Progress”, by
H.E. Wang Yi,State Councillor and Foreign Minister of the People's Republic of China, at the High-level
Segment of the 46th Session of UN Human Rights Council ,22 February 2021.


https://crossover.social/are-youtube-algorithms-addicted-to-state-controlled-media/
https://crossover.social/are-youtube-algorithms-addicted-to-state-controlled-media/

3.1. Chinese government-controlled outlets racing to the
top

)

Out of a total of 1050 unique articles shown by Google News as results to the query “Xinjiang”,
288 were published by the following outlets, all state owned or controlled:

3.1.1. China Internet Information Center in French

URL: french.china.org.cn
HTTPS certificate: No

Description: This website describes itself as a central point
to learn about China for foreigners, aggregating content
from multiple news agencies across the country. The
website’s impressum states “The authorised government portal
site to China, China.org.cn is published under the auspices of the
State Council Information Office and the China International Publishing Group (CIPG) in Beijing.”

3.1.2. People daily in French

URL: french.peopledaily.com.cn
HTTPS certificate: No

Description: People daily in French is the French language
version of China’s largest newspaper, portraying itself as the
“organ of the central committee of the Chinese communist
party”.

= URL: french.xinhuanet.com

o HTTPS certificate: Yes

Description: French language version of the website of the
official Chinese news agency Xinhua, subordinate to the
State Council of China and under the control of the Chinese
Communist Party.




3.1.4. China Radio International

Chine Direct ~ Tout sur Ia Chine

URL: French.cri.cn
HTTPS certificate: Yes

Description: French language website of China Radio
International, a state-owned media outlet controlled by the
Chinese Communist Party through the Chinese Media
Group.

URL: chinedirect.net
HTTPS certificate: Yes

Description: French language website presenting itself as a
ressources to understand China’s culture, history or political
and societal affairs. Ran by the Chinese presse agency
Xinhua.

3.1.6. Ministry of Foreign Affairs of PRC

o0 0 o 4 85 W —
& iy =

TETFERNTHUTTINSEYE

URL: www.fmprc.gov.cn
HTTPS certificate: Yes

Description: Official site of the Ministry of Foreign Affairs of
the People’s Republic of China

Note: https certificates have become a common practice in modern web browsing. Navigating
to a website which does not use this safe protocol will present the user with a warning message
discouraging the user to continue using this site.



3.2. A very talkative set of state-controlled outlets
3.2.1. A high number of articles about Xinjiang originates from China

The following table shows Google News’ top 15 publishers in terms of produced and listed
articles to be found in the results when searching the keyword “Xinjiang” during our study.

#  Publicationurl Total unique articles % total articles
1 french.china.org.cn 105 10,00 %
2 french.peopledaily.com.cn 93 8,86 %
3 www.zonebourse.com 57 543%
4 french.xxinhuanet.com 46 4,38 %
5 www.lefigaro.fr 28 2,67 %
6  www.rtbfbe 24 2,29%
7  www.liberation.fr 23 2,19%
8 www.letemps.ch 21 2,00 %
9 www.sportytrader.com 21 2,00 %
10 |www.lemonde.fr 19 1,81%
11 'www.la-croix.com 19 1,81%
12 french.cri.cn 18 1,71%
13 www.rfi.fr 17 1,62 %
14 |www.chine-magazine.com 16 1,52%
15 |www.courrierinternational.com 15 1,43 %

Total 1050 100%

China Internet Information Center is by far the most prolific outlet on the topic of Xinjiang,
followed by another Chinese state-controlled outlet, the French language version of

People’s Daily, PRC’s main newspaper. As a point of comparison, the first non-Chinese
mainstream media publication appearing in our dataset is the French newspaper Le Figaro, with
about a quarter of the articles listed for China Internet Information Center. The first Belgian
outlet is the public service radio and television service RTBF, showing less than a fifth of the
number of articles listed for China Internet Information Center.

3.2.2. Chinese state-controlled outlets on a publishing frenzy

Another way to visualise the effort of these Chinese state-controlled mediais to represent
their publication frequency. The following chart shows the number of articles about Xinjiang
listed on Google News as a function of their publication date. The highest ranked Chinese



publications in terms of number of articles listed are compared to the following most
represented western media outlets.

Not only can we observe that Google News can link to old articles from the summer of 2018,
but also that the publication rate of Chinese state-controlled outlets increased in late 2022 as
the topic of Xinjiang was more covered by western outlets like Le Monde, Libération or RTBF.
Incidentally, this period corresponds to the publication of a report from Amnesty International
on the repression of Uyghurs by Chinese authorities’.

Domain

french.xinhuanet.com
www.lefigaro.fr
www.rtbf.be e ®e eoe of ... L A

® ® .' o0

www.lemande. fr

french.china.org.cn @

french.peopledaily.com.cn

www.liberation.fr @ = D 8 ® ® © @ &

french.cri.cn e &

chine.in ® o ........... e

PubDate
I 1 I I T I 1 1 I ] I I | 1 1 I I I 1

July October 2019  April  July October 2020 Aprl July October 2021  April  July October 2022 April  July October 2023  April

? https://crossover.social/online-chinese-media-offensive-also-reaches-belgium/



As regards the completeness of the contents relayed by Google News, we could not determine
if the service chose to exhaustively publish all articles from any given publisher on the topic.

3.2.3. Articles from Chinese state-controlled outlets are widely displayed
on Google News

Any given article can show up multiple times across search results on Google News. For this
study, we queried the platform twice a day and kept count of which articles were shown to
Belgian users in French. During the year-long study, CrossOver counted 48700 article displays
from 209 sources. For concision, we considered the top 50 publishers®® in terms of article
displays and categorised each source in the following fashion:

Chinese state-controlled outlets A clear link to the Chinese government is
stated on the website

Western media outlets Well established journalistic outlets from
France, Belgium, Switzerland, Canada

Other Non-journalistic outlets, NGOs and other
outlets

Chinese state-controlled
13 %

/

Again, Chinese state-controlled outlets are
very present in those results, accounting for
13% of all articles displayed although they
only represent 3% of all listed sources (6 out
of 50 outlets).

Western Media
66 %

9 The top 50 sources accounted for 91% of all article displays (43,658 article displays out of a total of
47,800)

10



W N R R

The following table shows the top 50 sources in terms of articles displayed during the study. It
lists the sources’ domain, name, number of article displays, their category and proportion of
article displays as a percentage of the total number of articles displayed for the top 50 sources.

Domain
www.la-croix.com
www.lemonde.fr

french.china.org.cn

www.amnesty.org

www.courrierinternational.com

www.liberation.fr
www.letemps.ch
www.rtbf.be
french.peopledaily.com.cn
www.geo.fr
www.lefigaro.fr
asialyst.com
www.amnesty.fr
www.rfi.fr
www.bfmtv.com
www.rts.ch
fr.fashionnetwork.com
www.hrw.org
www.lesechos.fr
www.lapresse.ca
www.france24.com
www.lepoint.fr
french.xinhuanet.com
novastan.org
www.zonebourse.com
www.ouest-france.fr
www.lalibre.be
www.bbc.com
www.chine-magazine.com
www.lesoir.be
www.questionchine.net
www.commodafrica.com

www.forbes.fr

Source
Journal La Croix
Le Monde

Centre d'Informations Internet

de Chine

Amnesty International
Courrier International
Libération

Le Temps

RTBF

Quotidien du Peuple
GEO

Le Figaro

Asialyst

Amnesty International France

Radio France Internationale

BFM TV

RTS.ch
FashionNetwork.com FR
Humans Rights Watch
Les Echos

La Presse

FRANCE 24

Le Point

Xinhuanet

Novastan France
Zonebourse.com
Ouest France
lalibre.be

BBC

Chine Magazine

Le Soir
QuestionChine.net
Commodafrica

Forbes France

Qualification
Western Media
Western Media

Chinese state-controlled

Western Media
Chinese state-controlled
Western Media
Western Media

Western Media
Western Media
Western Media

Western Media
Western Media
Western Media
Western Media

Chinese state-controlled

Western Media

- HHE - F ===
(%] “w unu | un (%] w 1 unu u
—+ ~+ |+ | + [l e+ | &+ | +
® oo |@ @ o |o @
- S | = | = - =S | = | =
5 5|35 |3 5 5|3 |3
< L XL < LI |LZ
o) oo |® ) ® |0 o
o S e ffen o S fe"
QL L L L QO S B <D ]

Displays

3695
2957
2757

2240
2215
2191
2131
1885
1865
1637
1400
1359
1151
984
960
953
935
849
846
843
664
658
632
508
472
468
462
412
396
393
374
344
327

% total

11

8,46 %
6,77 %
6,31%

5,13%
5,07 %
5,02 %
4,88 %
4,32 %
4,27 %
3,75%
321%
3,11%
2,64 %
2,25%
2,20%
2,18%
2,14 %
1,94 %
1,94 %
1,93%
1,52%
1,51%
1,45%
1,16 %
1,08 %
1,07 %
1,06 %
0,94 %
0,91%
0,90 %
0,86 %
0,79 %
0,75%



34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50

Domain
www.infochretienne.com
www.humanite.fr
www.lecho.be
www.sportytrader.com
information.tv5monde.com
news.un.org

chine.in

www.ledevoir.com
www.leparisien.fr
opinion-internationale.com
www.tf1.fr
www.revolutionpermanente.fr
www.swissinfo.ch
www.slate.fr
www.sciencesetavenir.fr
www.nicematin.com

www.rtl.be

Source

Info Chrétienne
LHumanité

LEcho

SportyTrader

TV5 Monde

Onu Info

Chine Informations

Le Devoir

Le Parisien

Opinion Internationale
MYTF1

Révolution permanente
SWI swissinfo.ch en francais
Slate.fr

Sciences et Avenir

Nice Matin

RTL Info

Qualification

Western Media
Western Media

Western Media

Chinese state-controlled
Western Media
Western Media

Western Media

Western Media
Western Media
Western Media
Western Media
Western Media

Displays

304
298
272
256
255
223
213
209
208
198
195
189
183
182
178
167
165

% total

0,70 %
0,68 %
0,62%
0,59 %
0,58 %
0,51%
0,49 %
0,48 %
0,48 %
0,45 %
0,45 %
0,43 %
0,42 %
0,42 %
0,41%
0,38 %
0,38 %



The following Voronoi representations show the share of publishers by article count as an area
(top) and their respective amount of displayed articles (bottom). We can observe that even if

the Chinese state-controlled outlets take up a large area on the left Voronoi, their exposure to
Belgian users is reduced by the effects of Google News’ algorithm.

Top 50 sources by uniques urls

Top 50 sources by display

13



As a way to visualise both previous sections of this paper, the following graph shows the
relationship between the number of unique articles returned by Google News on the topic
over the number of times throughout the year these articles were displayed in the search
results.

10

100

0

&0 —

70

&0 —

50—

40 —

30—

URL count

winw, zonebburse. com

french.xinhuanst.com

2p Mww.sportytrader.com

v Es
info

www.chine-magazine. com

i lesoirba

rrmaticn_bvBmaonds.com

wwwhumanite. fr

wrarwriifr

wwaw bimbv.com

I'rench.::‘%‘a.org.c,n
frsnch.pmp@ally.com.cn

www lefigarofr

wawwribf he

wanw lemonda_fr

wwwcourfennternational. com
asialyst.com

www.geo.fr

fr.fashionnetwark.com

wiww la-crodg.com

Display

T
Q 500

T
1,000

T T T T
1,500 2000 2,500 3.000

T 1
3,500 4,000

In an attempt to understand if the number of produced articles influences the exposure of a
source to Google News users, we produced the above graph. This representation shows how
often we observed content from specific sources as compared to the number of articles from
these sources that were aggregated after performing a search for “Xinjiang” on Google News.
The furthest to the right an outlet is located on the graph, the most displayed it was. For
example, even if a mere 19 articles from the French outlet La Croix were linked to, the
publication was the most present in the search results, with 3695 impressions during the
considered period. China Internet Information Center however, got 2757 impressions “only” even
if 105 articles were linked to from Google News.

This suggests that Google News’ ranking does not only consider the sheer amount or
publication date of articles produced on a topic by a given outlet, but sorts them using other
factors. Alas, these possible other factors are poorly documented. The intricacies of Google

14



News' ranking are unknowable. On its support page!?, Google describes the selection process
of the articles as follows:

“Computer algorithms determine what shows up in Google News. The algorithms determine which
stories, images, and videos show, and in what order. In some cases, people like publishers and Google
News teams choose stories.”

The same support page also mentions that personalised results can be presented to a user
logged into Google’s services. As CrossOver’s methodology does not rely on user profiles or
preference settings in Google News, no personalisation aspect can be inferred from our
results. Our data was collected each time as a fresh, not logged into Google services user.

Additionally, in a blogpost on its developer forum??, Google explains how the company assesses
the transparency of the sources Google News is aggregating, both at the article level and at the
site level. The blogpost states that:

“An important way news sources build trust with their audience is by providing information about
their articles and site. This includes information like clear dates and bylines, as well as information
about authors, the news source, company or network behind it, and contact information. This type of
transparency helps ensure that readers can easily learn information about both the content they are
reading, viewing, or listening to and the creators of that content.”

The company also suggests that its policy is not enforced in the same manner, depending on the
country of origin of the articles:

“We consider different regional and country-level expectations and practices around transparency.”

3.3 What are Chinese and Western outlets reporting about
Xinjiang?

In short, French and Belgian publishers mostly cover human rights issues and Uyghurs
repression by the Chinese government, when Chinese controlled outlets entertain their
audience about tourism and business issues. The topics addressed in the pieces were analysed
by Crossover in an automated fashion. The NLP entities extraction tool Diffbot was used to
extract the topics addressed in the full body of the articles. These terms were gathered on
word clouds. Additionally, as users are exposed to a list of articles’ titles when browsing news,
we also analysed the words used in the titles. The reason for this being that most users would
read the titles but not necessarily all articles.

1 https://support.google.com/googlenews/answer/9005749?hl=en
2 https://developers.google.com/search/blog/2021/06/google-news-sources?hl=en

15


https://developers.google.com/search/blog/2021/06/google-news-sources?hl=en
https://support.google.com/googlenews/answer/9005749?hl=en

To illustrate this observation, we ran a NLP entities extraction algorithm®® on the articles
produced by the four Chinese state-controlled outlets!* we've identified. We compared it to a
similar mapping for the four most displayed Western media®® outlets on the list. The following
heatmap shows a representation of the sentiment of the Chinese (top) and Western (bottom)
articles. The sentiment is plotted on the y-axis, O being very negative and 1 very positive.

The top heatmap shows that the sentiment expressed in Chinese state-controlled outlets in
their articles about Xinjiang is mostly positive (darker areas along the top), as opposed to
mostly negative for the articles written by Western media (as shown on the bottom heatmap).

Chinese state-controlled media

Sentiment
Wary positve —

08 4

06

oo

0.2 -

0.6

08 _

Very negative
Apri

B T T T
duly  Ociober 2013 Aped

2002 Aprl

Western media

T T T T T T T T
July Dowbes 2020 A Juy Ocwber 2021 Apal

T
July

Dctaber

13 https://docs.diffbot.com/reference/introduction-to-natural-language-api
4 Centre d'Informations Internet de Chine, Quotidien du Peuple, Xinhuanet, Radio Chine Internationale
15 Le Figaro, RTBF, Libération, Le Monde

16



3.3.1. Article body word clouds

We used the natural language processing parser DiffBot extract?® for this task and generated
word clouds representing the most frequently covered topics within the entire text of the
articles for the six considered Chinese outlets and their six nearest western counterpartsin
terms of number of articles written. The world clouds generated from the article's content are
almost mutually exclusive. Where French and Belgian outlets mostly cover “Politics”,
“Spirituality” or “Religion”, these topics are absent from the Chinese content which prefers to
discuss “Travel”, “Business” or “Attractions” and in some rare instances “Politics”. A notable
exception to this observation is the French newspaper Libération, mostly covering “Industry”
and “Travel” topics in its articles about Xinjiang.

Radio Chine Internationale Centre d'Informations Internet de Chine
products TG - 1 I
asla o
entals . F=S
finance 1.'\«’1')(,‘ f
finance . = mgdlleries
B attractiorns
njia
FHER - Xinhua Quotidien du Peuple
uskry
shopping, ., . events. o el
Brags ocations:
politics_ NeWs
ot
;\.!

gvents

16 https://www.diffbot.com/products/extract/

17



Le Figaro
auto
issues united
wollipwsgzn peOPIe s

wiabos

s

tr‘%&%l

Splrl.fualutyw
Bl ClISIONEE,
o X 110 Ia pﬁllmmw

TJ\I\Iﬂhs.I

education ,'E?J‘g:mplc

Liberation

ala

HEIENLE

mﬁ%‘m
altractio'ﬁ‘ L3

etork |Ithm[eadership

r=plile Ira ks

vlelslaerrl;in uﬁltym

fa»mmSpl ritu

travel

canlerences

ulJI‘rae, efense management 40 ?&r,m
rips
ccqpmy

RTBF

uyghur ~ Xiniiang

dating

o
admﬁpi ritjﬁsca | itya‘"mnﬂm:

| JLhen n ews
Bl
) ‘relationships
fearning

Le Monde

media

judaism

primary X| n |a n
—— hangu

Ems"l SIE"T' travel business

e T3]

==religion*

sports

18



3.3.2. Article title word clouds

Analysing the frequency of words in titles, we can observe a clear divide in between the topics
covered by Chinese outlets and other outlets. Among the most frequent subject matters
entertained by the French and Belgian outlets, we can find “ONU” (UN), “Ouighours” (Uyghurs),
“Travail” (work), “Chine” (China) or “Répression” (repression). The Chinese publications
however cover a variety of topics ranging from “Ouverture” (openness) to “Coton” (cotton) or

»n o«

“Production”, “Développement” (development) or “Hausse” (increase).

Radio Chine Internationale Centre d'Informations Internet de Chine

exposition
FER — Xinhua Quotidien du Peuple
commerce i " — désert Iertur
I,\;fllll‘l: " e
i réfute 2 ahig ne
milltiridiz ] e plus
etats-unis e 3
hausse pius

19



L& Figarc RTBF
o
st

S ~.I'onu

comive

anistan; |np[r| p hﬁﬁmﬁﬁt ¢ - o
antl-Giaid Wﬂlmlm% E‘L w&ﬂham ba%e’t \M'auh :

) W G Gh'l\l
vl el yrrent=s elﬁm
st amﬁél: 2 _,“mlamﬂ , Al
el et : “i:”,_t;S i]" ﬁpo forcé
e Iib" tion
Etats-uniss eeid _'”SES‘
llliwkwmm B
el
Sost
Liberation Le Monde
ﬁiﬁﬁ%%uws
cunl,edaﬁws- h‘lgu W‘&%ﬂa

hNSFUB

{Wﬂ\smimﬂrér-!atmbj I mng

a_g;m w@ulgagﬁ“‘p‘

SystEma
M"” e jrnpl B

cnmirrnemmnntrém-

6" 'LTI' rs=
i gh,ﬁ* =
ﬁﬂl]ﬂ&%tg- a I US w@

mltsmrﬂnq:um :




4. \What amount of foreign vs. domestic content
are Belgians exposed to?

As we've established, the quantity of available articles from a publisher on a given topic does
not solely determine which articles are presented to a Google News user when performing a
search. CrossOver also measured the number of times a specific article appeared in the search
results, e.g. their exposition. A useful indicator to determine the origin of a publisher is the
website’s top level domain (TLD). Most of the time, media outlets will use national TLDs (e.g .be
for Belgium, .cn for China) also called Country Code Top Level Domain or ccTLD. This indicator
is not perfect as some publishers choose an other TLD than their domestic ccTLD (e.g. the
Belgian outlet lavenir.net or the Chinese outlet xinhuanet.com) but these are exceptions and
CrossOver determined that this indicator gave a solid representation of the “nationality” of a
piece of content or publisher.

4.1. Analysing publishers top level domains

In an effort to determine the proportions of national and foreign content Belgians are exposed
to on Google News, CrossOver used a TLD analysis model on two indicators: publishers and
articles. For all considered keywords, we listed all publishers contributing content matching a
given keyword. For example, when performing the search “Xinjiang” twice a day during the
year-long study, we collected content from 209 different publishers as returned by Google
News. These publishers were bucketed according to their ccTLD, producing 17 different
categories, each corresponding to a ccTLD, hence giving a solid indication of their country of
operation.

21



4.2. Analysing the articles’ origin countries using top level
domains

Using an analogue classification to the one explained above, CrossOver established a list of the
probable origin countries of all articles presented to users during the study based on the ccTLD
present in the linked url. This allowed us to determine the probable origin country of the most
viewed content on Google News. As the same article can be displayed multiple times over the
course of any given search period, certain articles would appear more frequently in our data
collection.

4.3. Comparing both analyses

Google News'’ algorithms favour certain articles and/or publishers, listing them more often
than others in search results.

As an example, the following diagram representation shows which articles from which ccTLDs
benefit from the most exposure on Google News after a search for the keyword “Xinjiang” in
the French language. The left Voronoi graph shows the proportion of articles from given
ccTLDs as an area of the total. It clearly shows that Google News aggregated mostly French
and Chinese content to provide coverage on the topic of “Xinjiang” to Belgian users as out of
the 668 articles present in the results, 229 were bearing a .fr ccTLD and 230 a chinese .cn
ccTLD.

The right graph shows the ccTLD proportion for all articles presented to the user for the search
“Xinjiang”. The French outlets benefited from a greater exposure to Belgian users. However the
Chinese articles were less presented to users when compared to the amount of available
articles. This echoes our findings as presented in section 3.2.2 as we demonstrated that the
sheer amount of articles produced by an outlet isn't enough to guarantee that an outlet will be
presented in the same proportions to users.

In addition, we can observe that Belgian outlets only constitute a minority of the news offering
on the service, even though Google News was accessed from Belgium.

22



Number of articles per ccTLD  Article displays per ccTLD

Keyword : Xinjiang Keyword : Xinjiang
Language : FR Language: FR
Country : Belgium Country : Belgium

£ o

Another noteworthy datapoint is the relationship between the left and right diagram for
specific ccTLD. The yellow area occupied by the Belgian ccTLD on the publisher’s graph is
roughly the same on the articles diagram, meaning that the proportion of Belgian articles
shown to the public is somewhat proportional to the importance of Belgian outlets among
publishers. However, looking at the red .cn ccTLD, we can note that this is not true for Chinese
publishers. Even if they represent a large portion of the published articles, their articles are
presented to the publicin a smaller proportion.

23



5. How about other topics than Xinjiang on
Google News?

Our investigation was also based on another set of monitored keywords: “Covid”, “Vaccine”,
“Russia” and “Ukraine” in both French and Dutch. We could not detect any widespread
attempts to promote counter narratives about these terms. Nearly all the results originated
from legitimate media outlets based in Belgium, France and the Netherlands for the most
part?’.

5.1. Which publishers are linked to on Google News?

)«

When looking up “Covid”, “Vaccine”, “Russia” and “Ukraine”, we determined that Google News
mostly presents the users with content originating from trusted media brands. The list of
outlets we could gather are either national newspapers, specialised or leisure websites from
Belgium, France and the Netherlands. A minority of outlets however fall out of these
categories as for example the Belgian PTB far-left political party’s website about “Ukraine” or
Boulevard Voltaire (a French far-right blog) about “Russia”.

7 All raw data is available at https://github.com/CrossOverSocial/google-news-dataset

24



5.2. French and Dutch sources are very present in the
overall results

On all four considered keywords, and in both languages, we measured that Google News’
selection of publishers gives the floor to about as many domestic sources as to foreign
organisations in the Dutch language. The proportion of Belgian vs Dutch sources is
comparable. However in French (probably as more countries are using the language), the set of
probable countries of origin of sources is wider, and the amount of listed French sources
outnumbers Belgian sources on all monitored topics.

Number of articles per ccTLD Number of articles per ccTLD
Lanpuage : FR Language : NL
Courtry - Belgium

Hayward : Rusland

Keyword: COVID Heyword : Russie

Keyword: Vacein Heyward - Ukraine Keyword - Vacen Heywod - Oekraine

25



5.3. Belgian media outlets are still widely favoured in terms
of total articles displayed

Looking at the total articles displayed though, Google News clearly favours Belgian media
outlets. Even as there are generally fewer articles from Belgian publishers than from foreign
sources, Google News presents Belgian users with an overwhelming majority of articles hosted
on Belgian websites in Dutch. In French however, we can observe that on the topics of “Russia”
and “Ukraine”, content from French publishers share the stage with Belgian publishers.

Article displays per ccTLD Article displays per ccTLD

Language: FR Language : NL

Courtry : Belgium Country : Belgium

eyamrd ; COVID Heword : Russie Feyword : COVID Keyword : Rusland

Kayword : Vaccin Heyword : Ukraine Keywaord - VMaccin Keyword - Oekraine

26



Again, this disproportionate exposition of Belgian content is particularly stark in Dutch, as
shown on the diagram below. For all considered keywords, even if articles from Dutch and
Belgian sources aggregated by Google News are present in comparable amounts, Belgian users
of Google News mostly see articles from Belgian outlets.

Sources ccTLDs exposition Articles ccTLDs exposition
Language : NL Language : NL

Country : Belgium Country : Belgium

Keyword ;: COVID Keyword : COVID

27



5.4. A special mention: the dominance of VRT and HLN
content served to Dutch-speaking Belgian users

Sources exposition

Language : NL
Country : Belgium
Keyword : Oekraine

Gazet van BRUZZ
Antwarpan

BNR
DeTid gy E::IA':E‘
WS A
NRC erknet
RTL UNHER
Knack THlEaR#  Bolavard NPE) Radka 1
Dalensie
Zonder

VRT Volkskrant
NOS

Al
Dagbilad van ? Het

U e
miﬂ:ﬂ
AGE | Mo

Da Standaand

Gonsiium
Eurapa

Hat Belang
van Limisg

ety Nieuwsblad  *°

As an example, this Voronoi diagram shows
the proportion of articles displayed to Belgian
users in Dutch and illustrate the dominance of
two media outlets on top of all others in
Google News’ search results for the term
“Ukraine”. This means that on this topic,
Belgian Dutch-speaking users were more
likely to see articles from the Belgian flemish
TV channel VRT and the flemish newspaper
Het Laatste Nieuws. They respectively
represent 23,27% and 20,91% of the total
number of articles displayed on Google News
after a search on “Ukraine” as observed during
our study. We observed a similar imbalance on
other search queries.

28



6. Conclusions

Examining a year worth of data, CrossOver aimed at evaluating what content Belgian users
were exposed to when looking up a selection of neutral keywords on Google News. Most of the
time, when searching for terms related to Covid or Russia and Ukraine, results showed news
articles from legitimate media outlets to the users.

A search on Xinjiang however presented Belgians with a substantial proportion of pro-Chinese
narrative about the autonomous Uyghur province. On the one hand, Google News showed
western media outlets covering human rights issues and the repression of Uyghurs in this part
of the world. On the other hand, six Chinese state-controlled outlets regularly appeared in the
search results, producing positive narratives about the province covering tourism or the
economy without any mention of human rights or repression. This set of six Chinese outlets
produced a larger amount of articles than the six most displayed western media outlets.

As for exposure of Belgians to foreign content, we observed that Google News tends to favour
domestic media outlets in the results by showing articles from Belgian sources more oftenin
the search results. This result depends on the language. Belgian Dutch speakers were more
likely to be exposed to domestic content than their French-speaking compatriots. The wider
array of available French language outlets make up for a larger foreign content offer. This is
reflected in the amount of articles from foreign sources shown.

Note : we made several attempts to contact various organisations and agencies, including Google,
China Internet Information Center in French, People daily in French, New China News Agency
(Xinhua), China Radio International, Chine Direct, and the Ministry of Foreign Affairs of the People's
Republic of China. However, despite our efforts, no one answered our messages.

29



/. Methodology

Our investigation was conducted using a dataset built during the CrossOver project. For this
particular paper, we analysed data collected from Google News’ RSS feed, fetching twice a day
which articles were returned by the Google News service for a specific search term*®. The
examined dataset was constituted between 1 February 2022 and 1 February 2023. The
procedure for data analysis is described below.

7.1. Exportation of the data for the following keywords and
languages:

- Covid (fr/nl)
- Vaccin (fr/nl)
- Russie (fr)

- Ukraine (fr)

- Xinjiang (fr)

- Rusland (nl)
- Oekraine (nl)

7.2. Analysis of the results for each keyword calculating the
following:

- Total unique URLs per TLD, ccTLD, domain, source
- Total display per TLD, ccTLD, domain, source

7.3. Enrichment of the dataset with metadata

We employed the external tool “Extract” from Diffbot to conduct a comprehensive analysis of
sources related to the keyword Xinjiang, in order to gain a deeper understanding of the subject.
This analysis entailed an automatic examination of the content of each publication, including
its publication date, categorisation, tags, etc...

8see the overall CrossOver methodology

30


https://crossover.social/methodology/

7.4.Creation of data visualisation for the values

TLD exposition per domain & TLD exposition per article

We are using the Treetop (Voronoi) diagramical visualisation to display the hierarchies and
proportions of the Top Level Domains (TLDs) for the keywords. We only kept the country code
TLDs (ccTLDs) from the original data file. The ccTLD list is sourced from

https://www.worldstandards.eu/other/tlds/.

A limitation of this method is that the Top-Level Domain (TLD) does not always accurately
reflect the country of origin of the publication. For example, Belgian publications such as
lavenir.net are not counted as Belgian due to the .net TLD, and some publications are using the
.nu TLD, which means "now" in Dutch.

For the publication timeline graph, we used the “Extract” solution from Diffbot, a powerful tool
that enables developers to quickly and easily get valuable structured data from any web page.
This data includes the publication date of each article, which we extracted and used to
generate the visualisation.

For the word cloud of the body of the articles, we employed the NLP entities extraction from
Diffbot, an advanced natural language processing technology that allows developers to quickly
and accurately identify and extract critical entities from web pages, such as people, places, and
organisations.

To further support the analysis and to ensure accuracy, we then used the sentiment analysis
result from Diffbot. This data point allowed us to quickly and accurately identify the sentiment
of the content of the articles and measure how it changed over time.

Finally, to ensure the accuracy and reliability of our analysis, we used the Diffbot topic
detection tool to identify the most commonly discussed topics in the articles. This enabled us
to create aninsightful word cloud visualisation, which allowed us to better understand the
topics discussed in the articles and gain a deeper insight into the data. In addition, this tool
allowed us to compare the frequency of topics discussed in the articles, helping us to identify
any trends or patterns in the discussion.

7.5 Availability of datasets used for the investigation

All datasets used for this investigation are available on GitHub:
https://github.com/CrossOverSocial/google-news-dataset

31


https://www.worldstandards.eu/other/tlds/
https://www.worldstandards.eu/other/tlds/
http://lavenir.net/
http://lavenir.net/
https://github.com/CrossOverSocial/google-news-dataset

(ROSSOV =R

N

We observe and analyse the algorithms of social
networks against disinformation

& (rossover.social  @eucrossover

- This project has received funding Trom the European Unlon’s Harizon 2020 research and Inncvztion programme under grant agreement LC-01682253

32



